Navigation Menu+

The Restrictive Freedom

The Restrictive Freedom

Contemporary Art Jewellery Exhibition
Gallery of the Institute of Sculpture, Križevniška 2, Ljubljana

10 to 25 March 2016

 

Katarina Stopar
Sodobni umetniški nakit: utesnjenost svobode

Umetniška instalacija Utesnjenost svobode, vstopa v prostor diskurza, ki ga v Sloveniji (še) ni slišati. Njena snovalka Petra Bole je pionirka, ki razstavnim projektom prinaša novo komponento, s svojo prakso pa razpira tudi prostor teorije, katere zametke v tujini najdemo že od poznih 60. let dvajsetega stoletja. S samostojno razstavo umetniškega nakita se avtorica namreč povsem oddalji od ornamentalne in ekonomske vrednosti nakita. Njegova nosljivost je potisnjena v ozadje, razlika med to občo lastnostjo in prosto stoječim umetniškim objektom pa se vzpostavlja zgolj v možnosti njegove nosljivosti in interakcije, do katere bi v primeru nošenja lahko prišlo. Prav to možnost, »torej kaj bi se zgodilo, če bi se nosilo«, avtorica uporabi za izhodišče instalacije, saj izrazna funkcija posameznih kosov nakita v instalacijo vnaša naracijo o svobodi posameznika. Oznako »umetniški nakit« zato predavateljica, umetnica in raziskovalka pojasnjuje tudi v oziru do zasnove koncepta, ki ga omejuje zgolj prostor svobodne kreacije, ne pa želja potrošnika.

Prostorska instalacija z naslovom Utesnjenost svobode v svojem imenskem protislovju naslavlja relativno in partikularno razumevanje svobode, eno temeljnih človekovih gonilnih sil. S strani posameznika je svoboda navadno percipirana znotraj okvirov prevladujoče kulture, pogosto pa si razumevanje svoje prostosti lajšamo s poskusom distanciranega pogleda na lastno situacijo. Posledično prostorski parametri instalacije zahtevajo participatornost obiskovalca, ki s premikom telesa spremeni njegov pogled. V belih hišicah ali, metaforično rečeno, na drevesih sredi gozda, se namreč nahajajo hibridne pošasti, potencialno nosljivi nakit. Te pošasti predstavljajo naše negativne lastnosti, osvoboditev od njih pa zahteva dejanski in simbolični vzpon na višjo točko. V umetelno oblikovanih »drevesnih hišicah« najdemo šesteronogega psa, ki nas lahko brani ali pa kot lastnost agresije odbija našega sogovornika; ovca z robotsko glavo pa brezglavo sledi gibanju množice. Dvajset različnih hibridov je postavljenih v navidezno medsebojno interakcijo, ta pa kot zrcalna situacija vpliva na avtorefleksijo gledalca. Sploh, če si predstavlja, kaj bi izjavljal, če bi si nadel eno izmed brošk.

Foto naslovna: Tina Dokl